Zo gaat het eraan toe op een Europcar-vestiging

Zo gaat het eraan toe op een Europcar-vestiging

088 - 9005555 Mail ons
vrijdag 11 december 2020

Sinds COVID-19 heeft Europcar veiligheidsmaatregelen getroffen om uw en onze veiligheid te kunnen waarborgen. In deze blog vertellen we hoe er precies gewerkt wordt op een vestiging en gaan we in op de vraag: wat is er nu juist wél mogelijk? In de afgelopen maanden hebben wij namelijk binnen specifieke branches zelfs een toename (!) in bepaalde vervoersbehoefte geconstateerd…

Over wat juist wél mogelijk is tijdens de coronacrisis!

In het begin van de lockdown in maart heeft elk Europcar-filiaal snel moeten schakelen om alles zo coronaproof-mogelijk in te richten. “Uiteraard staat bij die inrichting de gezondheid van onze klanten en medewerkers altijd op de eerste plaats,” vertelt stationmanager Ahmet Celikcan. Hij werkt al elf jaar voor Europcar en is op dit moment werkzaam in het filiaal aan de Overtoom in Amsterdam. 

“Door onze klantenmix - particulier, zakelijk en ook internationaal - gaat het er iets anders aan toe dan op andere vestigingen,” vertelt Celikcan. En dat zit hem voornamelijk in het benaderingsgedeelte. Door fysiek te laten zien hoe Europcar de auto’s reinigt, stel je mensen gerust. Om die reden is - in de wat rustigere periode in het begin van de crisis - de garage geopend. “Daarnaast is een goede uitleg over de manier waarop we te werk gaan cruciaal,” vult Celikcan aan.

Wat doet Europcar aan veiligheid en hygiëne?

Het operations team van Europcar handelt naar een bepaalde werkwijze. Hoe die werkwijze er precies uitziet?

  • Al onze medewerkers dragen wegwerphandschoenen tijdens het autoreinigingsproces.

  • De auto’s worden na gebruik grondig gereinigd met desinfecterende schoonmaakmiddelen en papieren schoonmaakdoeken.

  •  Hoe gaat het met een sleuteloverdracht? Onze medewerker reinigt de huurauto met een desinfecterende spray op de parkeerplaats. De huurauto mag daarna uitsluitend nog door de klant geopend en/of verplaatst worden. De sleutel zelf wordt gedesinfecteerd voordat deze in een gesloten envelop overgedragen wordt.

En de bovenstaande maatregelen zijn lang niet alle maatregelen die wij binnen Europcar hebben getroffen.

Dat Europcar flexibel is en meedenkt in elke situatie, blijkt wel uit de volgende praktijksituaties:

First Dates

Wellicht kent u het NPO3-programma First Dates? Singles hebben in het First Dates-restaurant hun eerste date, waar de kijkers van kunnen meegenieten. Voor het programma worden er twee huurauto’s van Europcar gebruikt om de kandidaten te vervoeren naar de verschillende locaties.

In het begin van de coronacrisis wilde het programma de auto’s in eerste instantie inleveren. Maar om de opnames toch op een veilige en verantwoorde manier te kunnen voortzetten, kwam Europcar met het idee om in de auto’s tussenschotten te plaatsen. Net zoals er in de taxibranche is gerealiseerd. Zo konden de opnamedagen - inclusief auto’s - alsnog volledig coronaproof worden ingericht. 

Buurtfunctie

“Op de Overtoom hebben we ook een buurtfunctie,” vertelt de stationmanager. Zo zit op nummer 299 het familiebedrijf De Stelling gevestigd. Zij leveren, de naam zegt het ook al, verschillende soorten stellingkasten.

“De familie Nijland komt iedere week een busje bij ons huren. En in het begin van de crisis was de familie nog onzeker over de situatie. Konden ze wel zomaar naar de klanten toe en zijn de busjes wel professioneel gereinigd? Na goed overleg en uitleg van onze manier van werken was de familie al snel gerustgesteld en konden ze weer door met het leveren van de stellingkasten.”

Autoschade repareren 

Omdat mensen thuiswerken, worden leaseauto’s een stuk minder gebruikt. Een uitstekend moment om schades te laten repareren. En dat merkt Europcar ook in het aantal auto’s dat wij als vervangend vervoer leveren. Die vraag is vele malen groter dan vóór de coronacrisis. 

Verschuiving naar particuliere huur

Geen vakantie? Dan maar verbouwen, moeten veel Nederlanders hebben gedacht. En dat heeft Europcar gemerkt in het aandeel particuliere huur; dat is enorm gestegen. Klanten zijn aan het klussen geslagen en huren om die reden massaal busjes. Celikcan vertelt dat zijn medewerkers de klanten via de telefoon - vooral in de eerste periode van de crisis - wegwijs hebben gemaakt. “We leggen uit dat Europcar de maatregelen zo heeft ingericht dat iedere klant wordt ontzorgd bij binnenkomst.”

Haal- en brengservice

Wie kent het niet: je moet nog zoveel doen en het lijkt wel of de dag voorbij vliegt. En hoe kom ik bij een Europcar-vestiging om de huurauto op te halen? Europcar maakt het u gemakkelijk. Wij kunnen, ook in deze coronacrisis, een huurauto brengen en eventueel ook weer ophalen. Uiteraard nemen wij hier extra hygiënemaatregelen in acht. 

Flexibiliteit is een essentieel aandachtspunt geworden binnen het reizen in ‘het nieuwe normaal’. Bent u benieuwd welke invloed corona precies heeft op ons reisgedrag? In deze whitepaper gaan we onder andere in op deze vraag.

Alle nieuwsberichten