Post-coronamobiliteit - Misschien is een mobiliteitskaart wel dé oplossing.

Post-coronamobiliteit - Misschien is een mobiliteitskaart wel dé oplossing.

088 - 9005555 Mail ons
woensdag 13 januari 2021

Een crisis laat beseffen welke zaken essentieel zijn. De vraag is: welke veranderingen blijven we koesteren en welke laten we weer los? Verwacht wordt dat een groot gedeelte van de mensen zich blijvend zal aanpassen qua verplaatsingsgedrag en daarmee zou deze crisis dus een definitief effect hebben op de duurzamere vormen van mobiliteit. Hoe uw organisatie hierop kan inspelen? Lees snel verder!

Steeds meer organisaties streven naar een duurzaam mobiliteitsbeleid. Dat is ook niet zo gek, want er zitten vele voordelen aan zoals: minder ziekteverzuim, meer productiviteit en natuurlijk een lagere CO2-voetafdruk. De coronacrisis heeft een stempel gedrukt op de algehele mobiliteit en leidt misschien wel tot een transformatie naar een duurzamer mobiliteitssysteem. Een terugkeer naar business as usual lijkt er niet te komen. Want waarom zouden we?

Minder files, een betere luchtkwaliteit en onthaasting. Ja, naast de crisis die corona met zich meebrengt, kunnen we er ook veel van leren. Welke kansen liggen voor het oprapen? Dat onderzochten 61 onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel. Kunnen we - zo luidde één van de onderzoeksvragen - definitief de omslag maken naar een duurzamere vorm van mobiliteit? Om hier gestructureerd antwoord op te geven wordt er in de wetenschap qua duurzame mobiliteit gebruikgemaakt van de zogenaamde 3 V’s: verminderen, verschuiven en verschonen.

Verminderen van verplaatsingen en kilometers

Door de coronacrisis zijn de verplaatsingen van bijvoorbeeld woon-werkverkeer enorm afgenomen. Thuiswerken is een blijvertje. De meeste werknemers geven aan ook na deze crisis vaker te willen thuiswerken en een groot gedeelte van de werkgevers is het hiermee eens. Wanneer er dan toch gereisd wordt, is er behoefte aan flexibiliteit en keuzevrijheid qua vervoermiddel.

Verschuiven van auto naar de fiets en het OV?

Als sardientjes in het openbaar vervoer (OV), dat lijkt heel lang geleden en is voorlopig ook onmogelijk. Daarom verwacht de NS in de aankomende jaren een stuk minder mensen te vervoeren. Uit een peiling van de ANWB blijkt dat wanneer mensen wel naar kantoor reizen, ze toch weer vaker kiezen voor de auto. Maar ook de (elektrische of OV-)fiets stijgt in populariteit.

Verschonen van gemotoriseerd verkeer

In sommige gevallen blijft het gebruik van de auto de meest logische en handigste keuze. Toch zijn de meeste mensen zich - mede door de coronacrisis - bewust geworden van hoe belangrijk de luchtkwaliteit is voor hun eigen levenskwaliteit. Gelukkig blijkt dat alleen al de keuze voor een huurauto een positieve impact op het milieu kan hebben. Hoe dat zit? Huurauto’s zijn gemiddeld minder dan één jaar oud, auto’s in eigen bezit zijn gemiddeld zes jaar oud. Nieuwere auto’s stoten minder uit, namelijk 81 gram CO2/ km versus 173 gram CO2/km.

Al met al kun je zeggen dat er in ‘het nieuwe normaal’ behoefte is aan flexibiliteit, ook als het om reizen gaat. Wanneer uw organisatie deze ontwikkelingen ziet en wanneer u dit wilt stimuleren, dan zou het gebruik van de Europcar Mobiliteitskaart een oplossing kunnen zijn. Welke voordelen dit met zich meebrengt voor de organisatie zelf? Lees deze whitepaper eens!

Alle nieuwsberichten