Een flexibel mobiliteitsbeleid in de praktijk!

Een flexibel mobiliteitsbeleid in de praktijk!

088 - 9005555 Mail ons
vrijdag 17 september 2021

De COVID-19-crisis heeft de ontwikkeling van het algemene mobiliteitsbeleid versneld, dat blijkt uit de Mobility and Fleet Barometer 2021. Wist je dat 71% van de bedrijven al alternatieve mobiliteitsoplossingen voor hun werknemers heeft geïmplementeerd? In deze blog gaan we in gesprek over deze ontwikkeling met Erica de Brouwer, Office en Facility Manager bij CPM Nederland.

CPM Nederland is een van de grootste Fieldmarketingbedrijven in Nederland. Voor verschillende projecten heeft CPM Nederland meerdere voertuigen tegelijk voor één dag of meerdere dagen nodig, verspreid over heel Nederland. CPM Nederland huurt personen- en bestelauto’s voor vervoer van medewerkers en de promospullen. En dit vraagt zoals je merkt om een flexibele aanpak. Hoe brengen zij een flexibel mobiliteitsbeleid naar de praktijk?

CPM en mobiliteit

Erica de Brouwer werkt al ruim 18 jaar bij CPM, op dit moment als Office en Facility Manager. De organisatie onderscheidt klanten in beheer met een vast contract, waar de medewerkers van CPM bijvoorbeeld in een supermarkt staan om een bepaalde frisdrank te promoten. Deze groep medewerkers rijdt in leaseauto’s. Maar met de nieuwe gewenste vorm van mobiliteit, die mede door de coronacrisis is versneld, komt daar nu verandering in. Flexibiliteit wordt namelijk steeds belangrijker in het mobiliteitsbeleid van de organisatie.

Naast de klanten met een vast contract onderscheidt CPM ook 'tactical' klanten. Deze opdrachten hebben een begin- en einddatum. Voor deze groep heeft CPM huurauto’s nodig.

Begin van de samenwerking met Europcar

Erica: "In het verleden heeft CPM allerlei testen gedaan met verschillende autoverhuurbedrijven, daarbij zijn ze uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat er maar één partij in Nederland zo flexibel is. En dat met een voordelige prijs én inclusief een veelzijdig aanbod. Zelfs als we dezelfde ochtend bellen of we een auto kunnen ophalen bij een ander filiaal dan van tevoren was afgesproken, is dat geen probleem." Wat CPM ook erg kan waarderen is dat er één filiaal aangewezen is als vast aanspreekpunt.

Gevolgen van de coronacrisis

Erica: "Vooral voor onze interne mensen is er door coronacrisis meer aandacht gekomen om daadwerkelijk stappen te zetten wat betreft een future proof mobiliteitsbeleid." Erica vertelt dat vragen spelen zoals: hebben we die ene leaseauto nog wel nodig? En is er geen andere vorm van mobiliteit die we kunnen inzetten?
"Maar het blijft lastig om medewerkers mét een leaseauto ervan af te krijgen als ze er eenmaal een hebben. Misschien helpt het nu Managing Director Bastiaan van Houten het goede voorbeeld geeft. Hij heeft namelijk zijn leaseauto ingeleverd en maakt gebruik van de Europcar mobiliteitskaart."

Hoe werkt het in praktijk?

CPM zet in op een flexibel mobiliteitsbeleid. Erica: "Want helemaal normaal gaat het niet meer worden. Medewerkers blijven thuiswerken of op andere manieren werken." En om dit beleid kracht bij te brengen heeft CPM met Omnicon Group (CPM is onderdeel van dit beursgenoteerde bedrijf) Any Place Work Place opgezet. Nog een verandering die CPM inzet om een flexibel beleid te creëren: flexibele lease.

Erica legt uit: "Onze medewerkers hebben soms ‘genoeg’ aan een personenauto, maar hebben ook dikwijls een Caddy nodig om spullen te vervoeren." CPM startte daarom een pilot met Europcar die als volgt eruitziet: medewerkers van CPM krijgen een kleinere auto (Renault Clio) als standaard auto. Op het moment dat zij voor een klus een Caddy nodig hebben, kunnen ze die bij een filiaal naar keuze omwisselen. Erica vult aan: "En zo ontstaat er in samenwerking met Europcar een steeds flexibeler mobiliteitsbeleid."

Al gedacht aan een mobiliteitskaart?

Erica benoemde het al even, maar de inzet van een mobiliteitskaart wordt steeds populairder. Dat is niet gek, want sinds 1 juli 2021 is de regelgeving wat betreft de vaste reiskostenvergoeding voor bedrijven veranderd. Maar wat zijn de precieze gevolgen?

Werkgevers zullen de – misschien veranderende - woon-werkreispatronen in kaart moeten brengen. Deze patronen kunnen worden getoetst aan de zogenaamde 36 weken of 128 dagen eis. Werkgevers mogen namelijk alleen onbelast een vaste reiskostenvergoeding geven als een medewerker minimaal 60 procent naar de werkplek reist. En ja, aan deze wijziging kan een boel administratieve rompslomp kleven.

Een mobiliteitskaart kan uitkomst bieden, hoe dat precies zit? Je lees het hier.

Alle nieuwsberichten