De connected car is geen toekomstmuziek meer

De connected car is geen toekomstmuziek meer

088 - 9005555 Mail ons
woensdag 18 december 2019

De verbonden auto is een veelbelovende trend. De connected car brengt de zakelijke rijder comfort, veiligheid en gemak naar wens. Daarom presenteert Europcar met trots de Stapp.in auto, een verbonden poolauto voor bedrijven die door meerdere medewerkers gebruikt kan worden.

Auto’s worden steeds slimmer. In dit kader spreken we van de connected car. Dat is een auto die is uitgerust met internettoegang, en meestal ook met een draadloos lokaal netwerk. Hierdoor kan de auto data over zichzelf en uw rijgedrag delen met andere apparaten, zowel binnen als buiten het voertuig. De auto wordt zo deel van het Internet of Things (IoT), het geheel aan apparaten dat aan het internet is gekoppeld. De praktische en zakelijke toepassingsmogelijkheden van deze functionaliteit zijn legio. Het zal autorijden in de toekomst veranderen.

Voordelen van de connected auto

Het voordeel van de technische IoT-uitrusting in connected auto’s is dat tijdens het rijden voortdurend data over autogebruik en rijgedrag verzameld worden. Als bestuurder leert u zichzelf beter kennen door analyse van deze data. Hoe milieubewust rijdt u bijvoorbeeld? U ontdekt dat u misschien minder zuinig rijdt dan u zou willen. Als u nadenkt over uw rijstijl, dan komt dit wellicht door te snel optrekken, geen constante snelheid aanhouden, te laat doorschakelen of te abrupt remmen. Zaken die u doet zonder erover na te denken, maar waardoor u meer brandstof verbruikt.

In een connected car rijdt u over het algemeen veiliger. Het systeem herinnert u eraan of het weer tijd is voor een servicebeurt bij de garage. U hebt ook op elk moment inzicht in welke staat de accu verkeert, zodat u met uw elektrische auto niet plotseling langs de weg staat. Uw auto houdt alles goed in de gaten en vertelt het u als er ergens een luchtfilter verstopt zit of een bougie versleten is. Een goed onderhouden auto is zuiniger en voorkomt de kans op pech. En onderweg naar een belangrijke zakenafspraak is pech het laatste waar u op zit te wachten.

Rittenregistratie

Een zeer handige zakelijke toepassing van de connected car is de rittenregistratie. Als u geen bijtelling betaalt, dan moeten alle ritten goed bijgehouden en verantwoord worden. Sommige bestuurders zijn geroutineerd in het handmatig noteren van iedere rit. De meesten onder ons zijn echter blij als uit het systeem automatisch een overzicht rolt.

De smartphone speelt een grote rol in de connectiviteit. Iedere bestuurder heeft een smartphone. Autofabrikanten en dienstenaanbieders, zoals ANWB, gebruiken die verbondenheid om uw mobiele device en uw auto met elkaar te integreren. Doel is om u onderweg van nog meer diensten te laten profiteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat u tijdens het rijden via stembesturing file-informatie kunt opvragen, de route kan veranderen of dichtstbijzijnde benzinepompen of restaurants doorkrijgt. De auto wordt interactiever en begrijpt zijn bestuurder steeds beter. U hoeft in de toekomst geen directe instructies meer te geven, zoals nu nog vaak het geval is met stembesturing. Als u zegt: “Ik heb het koud”, zet de auto de verwarming wat hoger voor u.

De verdere ontwikkeling van de connected car biedt oneindig veel mogelijkheden. De connectiviteit tussen auto’s onderling biedt namelijk kans om deze met elkaar te laten communiceren. Automatisch geven ze aan elkaar snelheden, gevaarlijke verkeerssituaties en filevorming door. Zo wordt de doorstroming op de weg verbeterd, files worden sneller opgelost en ongevallen voorkomen.

En is het geen droom voor iedere bestuurder dat de connected car communiceert met het stoplicht of automatisch tankt bij een tankstation of laadpaal?

De connected car blijft voorlopig sterk onder de aandacht bij autofabrikanten. In samenwerking met grote spelers uit de IT-wereld wordt gewerkt aan steeds meer gebruiksgemak en comfort voor de bestuurder. Zo ontwikkelen Microsoft en Volkswagen samen een automotive-cloud-omgeving, waar alle digitale diensten van Volkswagen online beschikbaar zijn. Ook werkt Volkswagen aan nieuwe connected car-oplossingen op het gebied van telematica en het uitwisselen van data tussen auto en de cloud. Bereikbaarheid en uitwisseling van informatie staan voorop: overal en altijd.

Stapp.in auto

Bij Europcar omarmen wij deze innovaties. Daarom lanceren wij de Europcar deelauto voor de zakelijke markt, een verbonden poolauto voor bedrijven die door meerdere medewerkers gebruikt kan worden.

Hoe werkt dit precies? Europcar gaat bestaande auto’s voorzien van een Stapp.in box. Door middel van een slimme planningsmodule kunnen organisaties goed gereguleerde toegang tot de bedrijfsauto’s verlenen. De klant kan door middel van een app de reservering plaatsen en de auto openen en sluiten. Hierdoor is fysieke sleuteloverdracht niet meer nodig.

Het autodeelproduct is voor Europcar een aanvulling op het huidige assortiment. Hiermee kunnen we voldoen aan de klantvraag naar enerzijds totale mobiliteit en anderzijds lagere totale kosten van het wagenpark. Daarnaast verhoogt Stapp.in bij bedrijven de interne flexibiliteit en draagt het bij aan duurzaamheid.

De auto wordt uitgerust door een slimme Smartbox die geleverd wordt door Vecore, leverancier van voertuigdeel- en beheertechniek. De Stapp.in app zorgt er ook voor dat de schades en risico’s voor de gebruiker afgedekt zijn.

Whitepaper over trends

De connected car is niet meer een ongrijpbaar fenomeen van de toekomst. De toekomst is al begonnen. De zakelijke rijder zal het alleen maar toejuichen hoe via de groeiende stroom van connected diensten reistijd niet langer ‘verloren tijd’ is. U kunt deze reistijd steeds meer naar eigen inzicht benutten: met een simpel verzoek aan de auto kunt u even tot rust te komen met wat entertainment, enkele urgente business affairs afhandelen en/of de boodschappen bestellen voor thuis.

Lees meer over deze en andere ontwikkelingen in onze whitepaper.

 

Heeft u interesse in de Europcar deelauto? Wij zijn u graag van dienst. Voor meer informatie kunt telefonisch contact met ons opnemen via +31 (0)70-3811872

Alle nieuwsberichten