Persbericht: 'Europcar veruit populairst voor online autohuur'

Persbericht: 'Europcar veruit populairst voor online autohuur'

088 - 9005555 Mail ons
maandag 16 maart 2015

Europcar is veruit favoriet onder consumenten die zich online oriënteren op een huurauto. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in januari uitvoerde. Europcar haalt veel bezoekers binnen via Google en behaalt een hogere conversie dan alle concurrenten.

Meeste bezoekers, hoogste conversie
Aanbieders van huurauto’s beschikken over relatief weinig actieve naamsbekendheid. De websites worden vooral via Google gevonden. Zo ook Europcar.nl, de best bezochte website van het onderzoek. 74% van de respondenten komt tijdens het oriënteren op Europcar.nl terecht. 86% daarvan gebruikte hier een zoekmachine voor.

Nog geen 2% van de bezoekers haakt na de eerste indruk af op Europcar.nl. De conversie is vervolgens twee keer zo hoog als die van de één na populairste aanbieder. Europcar heeft ‘genoeg aanbod, redelijke prijzen en de website werkt goed en snel’, aldus een overtuigde respondent. 34% van de deelnemers huurt de auto het liefst bij Europcar.

Criteria
Het belangrijkste criterium waar consumenten op letten tijdens het oriënteren, is weinig verrassend. De basisprijs wordt verreweg het vaakst als belangrijkste punt genoemd. Op de tweede en derde plek volgen respectievelijk op- en afhaallocaties en keuzemogelijkheden (merk/model), vlak voor aanbiedingen en verzekeringsopties. Extra opties en het aantal toegestane bestuurders wegen het minst zwaar mee.

Web Performance Scan Huurauto
In januari 2015 is er een onderzoek gehouden naar het online oriëntatiegedrag van de Nederlandse consument die op zoek is naar een huurauto. De ranking is gebaseerd op het unieke Web Performance Model van WUA!. De belangrijkste factoren voor het berekenen van de score per aanbieder zijn Vindbaarheid, Doorgaan, beleving van Look & Feel, Aanbod en Merk en Voorkeur.

In totaal 200 consumenten oriënteerden zich online op het huren van een auto. Zij waren vrij om hun eigen zoekmethode en voorkeuren te bepalen. Welke websites bezoeken ze? Wat is hun beleving qua merk, aanbod en look & feel van een website? Waarom kiezen ze voor de ene aanbieder en niet voor de andere? Elke respondent beoordeelde vijf websites naar keuze; het onderzoek is gebaseerd op 1000 beoordelingen.

Doel
Hoe oriënteren uw potentiële klanten zich op het huren van een auto?

Case
Je wilt voor 4 dagen een auto huren in Nederland. Ga je oriënteren op het huren van een auto met de volgende criteria:
• Datum autohuur: 4 dagen in juli 2015
• Locatie ophalen en afleveren: Den Haag
• Type auto: personenauto naar eigen wens

Doelgroep
200 respondenten zijn zich online gaan oriënteren op het huren van een auto. De respondenten werden geselecteerd op basis van een aantal criteria. De deelnemers aan dit onderzoek:
• hebben zich wel eens georiënteerd op een product/dienst op het internet en/of hebben iets gekocht via het internet;
• zijn verdeeld qua leeftijd (25-55), opleiding (mbo+) en geslacht (50/50);
• zijn verdeeld qua ervaring: 50% huurde al eens eerder een auto, 50% deed dat nog nooit.
 

Alle nieuwsberichten