De racende reporter deel 6: Een verrassende race in Baku

De racende reporter deel 6: Een verrassende race in Baku

088 - 9005555 Mail ons
dinsdag 27 juni 2017
De afgelopen week was er één vol dynamiek in de autowereld. Een week die begint met de aankondiging dat Europcar Group Goldcar overneemt, eindigt met een Grand Prix in Baku. Een race met (opzettelijke) aanrijdingen, een rode vlag en geen Hamilton of Vettel op plek één of twee.

Daniel Riccardo wint de Grand Pix in Baku

Net als vaker dit seizoen gaat ook in Baku de strijd om plek 1 en 2 tussen Hamilton en Vettel. Althans, in het eerste gedeelte van de race. Er wordt op het scherpst van de snede gereden door beide coureurs waarbij de emoties hoog oplopen.

Tijdens één van de safetycar situaties komt Hamilton in zijn Mercedes een bocht uit. In plaatst van gas te geven en snelheid te maken laat de coureur zijn snelheid verder terugzakken. Vettel is hier niet op berekend en rijdt met zijn Ferrari vol achterop bij Lewis. De Duitser is furieus, zoals vaker dit seizoen hebben gezien.

De lachende derde is hier Daniel Riccardo. De teamgenoot van Max Verstappen weet optimaal te profiteren en stuurt zijn auto uiteindelijk als eerste over de finish.

Max Verstappen weer motorproblemen

Max en Riccardo beginnen beide vol goede moed aan de Grand Prix van Baku. De Red Bulls met Renault motor zijn wederom voorzien van een nieuwe update waardoor deze qua prestatie nog dichter in de buurt van de Mercedessen en Ferrari’s zijn gekomen. In de race laat Verstappen dit ook duidelijk terugzien.

De auto heeft veel snelheid en hij kan meestrijden om de podiumplaatsen. In ronde 12 zakt de auto dan opeens sterk terug. Wat iedereen dan al vreest wordt al snel via de boardradio bevestigd. De auto heeft (net als in Canada) weer motorproblemen. Max rijdt direct de pits in maar de engineers kunnen niks meer voor hem doen.

Doorrijden met een lekke achterband is een slecht idee

Dat je nooit moet doorrijden met een lekke band wordt in deze race nog even fijntjes gedemonstreerd door Kimi Raikonnen. Doordat de coureur van Ferrari over brokstukken van andere auto’s heen rijdt gaat zijn rechter achterband lek.

Om meer schade te voorkomen worden formule 1 auto’s dan doorgaans rustig naar de pitstraat gereden. Zo niet Kimi, want die besluit in volle snelheid door te rijden naar de pits. Gevolg, rondvliegend rubber dat de auto nog verder beschadigd. Zo veel schade dat het team op dat moment besluit om ook de auto van Raikonnen niet meer verder te laten rijden. 

Europcar biedt 24/7 pechhulp in Europa

Met een lekke band kun je dus beter niet verder rijden in je (huur)auto. Hulp bij pech onderweg is dan natuurlijk wel welkom. Iedereen die een auto huurt bij Europcar heeft daarom recht op 24/7 pechhulp in Europa.  

Alle nieuwsberichten