De racende reporter deel 11: cruisen in je huurauto

De racende reporter deel 11: cruisen in je huurauto

088 - 9005555 Mail ons
dinsdag 31 oktober 2017

De Grand Prix van Austin is alweer een aantal dagen geleden. Hoewel de formule 1 auto’s alweer zijn neergestreken in Mexico is de stofwolk uit Austin nog niet neergedaald. Verwijten over inconsistente beslissingen zijn nog aan de orde van de dag. Om te voorkomen dat een dergelijke situatie als in Austin zich weer voor doet heeft de FIA besloten drempels langs de kerbstones te plaatsen zodat coureurs niet meer met hun auto buiten de baan kunnen om in te halen.

 

Clash of the titans

De spanning stond er deze race weer vol op voor zowel Verstappen, Vettel en Hamilton. Max wil zich natuurlijk revancheren voor de podiumplek die hem afgelopen week werd ontnomen, en die hem eveneens afgelopen jaar op ditzelfde circuit werd ontnomen. Vettel moet alle zeilen bijzetten om Ferrari in de race voor het kampioenschap te houden en Hamilton kan zijn Mercedes dit weekend juist naar de vierde wereldtitel toe sturen. Na de kwalificatie stonden de auto’s van de drie heren mooi op plek 1, 2 en 3. Dat belooft een mooie start en race te worden.

 

Een lekke band en kapotte voorvleugel

Zodra de lichten bij de start uit gaan, gaan de auto’s van de helden op de eerste twee start rijen direct gelijk op. Max komt net iets voor Vettel en bij het uitkomen van de eerste bocht raken zij elkaar. Er vliegen wat stukjes van de auto’s af maar beiden kunnen redelijk ongeschonden verder waarbij Max wel voor Sebastian uitkomt. Hamilton heeft zich hierdoor wel slim verder naar voren weten te rijden. In de derde bocht stuurt hij zijn auto buitenom bij Vettel. De Ferraririjder komt echter net iets te ver naar buiten en raakt met de voorvleugel van de auto de achterband van de Mercedes. Gevolg is een lekker band en een kapotte voorvleugel. Gelukkig weten beide coureurs wat ze moeten doen in geval van schade, namelijk direct een pitstop maken. Beide coureurs moeten vervolgens hun race achteraan het veld voortzetten.

 

Langzaam autorijden is moeilijker dan het lijkt

Max is zijn belangrijkste concurrenten dus direct al aan het begin van de race kwijt. Dit blijkt ook wel uit het feit dat de Nederlander in korte tijd een ruime voorsprong opbouwt ten opzichte van de nummer 2 en 3 in de race. Tijdens de race krijgt Max van zijn team zelfs nog te horen iets langzamer te gaan rijden en de rondetijden van Bottas (Die op dat moment tweede ligt) aan te gaan houden. Niet veel later blijkt deze opdracht toch moeilijker dan gedacht en krijgt verstappen het ‘verwijt’ nog steeds dezelfde rondetijden te rijden als daarvoor. Lachend reageert de Red Bull coureur daarop met ‘Sorry, ik probeer het’. Max reed de race alsof hij ontspannen in een huurauto aan het rijden was en haalde daarmee vrij eenvoudig zijn derde GP-overwinning binnen. Na de race verklaarde hij zelf ook dat dit één van zijn makkelijkste races tot nu toe is geweest.

 

Mercedes wereldkampioen

Ondanks de lekke band wist Hamilton zijn auto toch weer naar een knappe 9e plaats te sturen. Ook viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel reed een knappe inhaalrace, maar wist zijn Ferrari niet naar de benodigde 2e plaats te sturen. Dat betekende dat Lewis Hamilton daarmee voor de vierde maal in zijn carrière wereldkampioen van de formule 1 is. Een geweldige prestatie die weinigen hem hebben nagedaan. Alleen Juan Manuel Fangio (5) en Michael Schumacher (7) hebben meer wereldtitels op hun naam.

Alle nieuwsberichten