De racende reporter deel 10: Verstappen in de auto is spektakel

De racende reporter deel 10: Verstappen in de auto is spektakel

088 - 9005555 Mail ons
maandag 23 oktober 2017

Sinds de Grand Prix van Monza zijn de auto’s in de formule 1 inmiddels alweer vier wedstrijden verder. In het seizoen heeft Max Verstappen tot nu toe veel pech gehad. Het seizoen ziet hij daarom als verloren, maar desalniettemin lijkt het tweede deel van het seizoen toch een stuk interessanter voor hem te zijn. In de afgelopen races blijkt in ieder geval dat waar Max rijdt genoeg gebeurt!

 

Singapore: auto vol in de rode sandwich

Door een sterke kwalificatie op zaterdag mocht Verstappen tijdens de race starten vanaf de eerste startrij. Alleen Sebastiaan Vettel (die tijdens de kwalificatie werkelijk een fantastische laatste ronde reed) begon voor hem. Hoewel Max en Sebastiaan beide een sterke kwalificatie hadden gereden was hun start van de race minder sterk. Kimi Räikkönen profiteerde daar direct van door zijn auto bij Max links langs zij te manoeuvreren. Het leek er echter op dat Vettel dat niet door had. Hij wilde zijn mindere start namelijk compenseren door Max af te knijpen en vol naar links te sturen. De Red Bull coureur kon daardoor geen kant meer uit en kwam vol in de sandwich bij de beide Ferrari’s. Het resultaat was dat beide Ferrari’s en Max al na bocht 1 uit de race lagen. Lewis Hamilton (Mercedes) was duidelijk de lachende derde en kon de race vrij simpel op zijn naam schrijven. Voor Red Bull was het extra zuur. Als er volgens de berekeningen nog een race gewonnen had kunnen worden dit seizoen, dan had het deze moeten zijn.

 

Maleisië: wat niet verwacht werd gebeurde toch!

Red Bull maakte zich bij deze Grand Prix geen illusies. De baan zou naar verwachting veel gunstiger zijn voor de Ferrari motoren dan voor de Renault motoren. Een overwinning zou heel lastig worden, maar een podiumplek moest toch wel haalbaar zijn. Autosport is echter voor een groot deel techniek, en als die techniek het laat afweten dan kan er van alles gebeuren. Max heeft dat al meerdere keren ervaren dit seizoen, maar nu was het de beurt aan de auto’s van Ferrari. Vlak voor de start van de kwalificatie bleek de auto van Vettel niet te kunnen starten door een technisch probleem. Hij zou de race dus helemaal achteraan moeten starten. Verstappen wist zich als derde te kwalificeren en had met zijn bolide dus een mooie startpositie vlak achter Räikkönen (2) en Hamilton (1). Vlak voor de start bleek echter dat ook de auto van Kimi te kampen had met technische problemen. De Fin kon daardoor niet van start, waardoor de auto van Verstappen toch direct vanuit een 2e positie kon starten. Max startte sterk en na een aantal ronden kwam hij tot vlak achter de auto van Lewis Hamilton die nog vol in de race is voor het wereldkampioenschap. Max wist dat de Brit niet met hand en tand zou verdedigen en zette de aanval in. Knap manoeuvreerde hij de Red Bull voorbij de Mercedes en pakte de leiding in de wedstrijd. De rest van de race reed Verstappen ijzersterk uit. Met een voorsprong van bijna dertien seconden op Lewis passeerde Max voor de 2e keer als eerste de finishvlag. Zoals verslaggever Olav Mol mooi riep: “Hoppataa, hoppatee, daar is nummer twee!’.

 

Japan: is autopech aanstekelijk?  

Autopech is natuurlijk geen ziekte die je kan oplopen als je in aanraking komt met een ander die besmet is. Toch zijn de overeenkomsten opmerkelijk als je kijkt naar Max en Ferrari. Verstappen heeft het gehele seizoen al met enige regelmaat autopech, waarbij menigeen zich afvraagt wanneer de gifbeker voor de jonge Nederlander leeg zal zijn.  Sinds Verstappen in Singapore in de sandwich kwam bij de beide Ferrari’s, lijkt de Red Bull coureur de beker door te hebben gegeven aan Ferrari. Nadat beide rode auto’s in Maleisië al te kampen hadden met technische problemen ging het in Japan weer mis. Door een kapotte bougie moest Vettel weer opgeven en komt het kampioenschap voor hem steeds verder weg te liggen. Verstappen presteerde aan de andere kant weer top en wist zijn bolide als tweede over de finish heen te sturen.

 

Verenigde Staten: met je auto over de doorgetrokken streep

De race in Austin (U.S.A.) bleek er één waarin de topcoureurs van de topteams zich weer optimaal konden meten aan elkaar. In de eerste 10 ronden van de race waren Hamilton en Vettel vol in gevecht om de leiding in de wedstrijd. Vlak daar achter maakte Riccardo (die op de huid werd gezeten door Räikkönen) het Bottas erg moeilijk. Verstappen moest door een gridstraf vanaf de 16e positie vertrekken en kon in de eerste rondes naar hartenlust auto’s inhalen. De race begon voor hem eigenlijk pas echt vanaf het moment dat hij de 6e plaats bereikte. Na de eerste pitstops voor de nummers 1 tot en met 6 van de race reed iedereen op de hardste soort banden voor deze race (de softs). Daarop bleek Max erg goed uit de voeten te kunnen. Hij kwam tot vlak achter de top5 om vervolgens toch voor een tweede stop naar binnen te gaan en een compound zachter (zachtere banden) te nemen. Vettel maakte dezelfde move en samen racete zij vervolgens in no-time naar de top3. Beide coureurs wisten vrij gemakkelijk voorbij Bottas te komen. Daar eenmaal voorbij liet Kimi (volgens teamorders) de tweede plaats over aan Vettel. Max kwam echter tot vlak achter Kimi in de laatste ronde en kreeg van het team van Red Bull toestemming om de aanval in te zetten als hij de kans kreeg. In de laatste bochten voor het eind diende zich die kans aan en Verstappen stuurde zijn bolide op spectaculaire wijze langs Kimi om zo als derde over de finish te komen. Vrij snel oordeelde één van de stewards dat de inhaalactie van de Nederlander onreglementair was (bocht afgesneden). Max krijgt een straf van 5 seconden en werd daarmee terug gezet naar de 4e plaats. Een actie die zowel bij Max, het team van Red Bull en internationaal op weinig steun kon rekenen. Hoewel men het er over het algemeen mee eens was dat de regels de regels zijn, vond men ook dat deze regels wel erg inconsequent (of juist persoonsgebonden) werden ingezet. Met naleven van de regels op deze wijze zou de fun uit deze tak van autosport worden getrokken. Ook vanuit andere teams kreeg Max bijval. Zo gaf Niki Lauda (eigenaar van het team van Mercedes) al aan deze situatie aan te kaarten bij het eerst volgende overleg met de Strategy Group. Dit gaat zeker nog een staartje krijgen.

Alle nieuwsberichten